woensdag 21 februari 2018

Porosjenko zag 'groene mannetjes' op de Krim

President Petro Porosjenko. ' 

  
President Petro Porosjenko heeft vanmiddag gezegd dat hij in levensgevaar was toen hij eind februari 2014 probeerde om de gemoederen tot bedaren te brengen op de Krim. Hij was toen nog geen president, maar parlementslid voor zijn partij Solidariteit en hij moest in opdracht van het parlement proberen om de autonome Krimrepubliek voor Oekraïne te behouden.
Bij het parlementsgebouw in Simferopol zag hij de hoe de 'groene mannetjes ' - Russische soldaten zonder herkenningstekens - greep op de situatie begonnen te krijgen. Porosjenko kreeg op 27 februari 2014 opdracht van waarnemend president Oleksandr Toertsjinov om naar het schiereiland te reizen.

"Ik ben meteen vertrokken'', zei Porosjenko vanmiddag tijdens een verhoor in de rechtszaak tegen ex-president Viktor Janoekovitsj die van landverraad wordt beschuldigd. ''Eenmaal onderweg kreeg ik te horen dat het erg moeilijk zou worden om Simferopol te bereiken, aangezien de toegangswegen al waren afgezet door militairen en mannen in sportkleding. Ik vond toch dat ik door moest zetten, er stond teveel op het spel."

Op het vliegveld van Simferopol werd hij tegengehouden bij de uitgang. ''Ik wist door het kordon te breken en kon voor de camera een verklaring af te leggen over wat ik kwam doen, dat we er alles aan moesten doen om provocaties tegen te gaan. Tegelijkertijd werd ook om me heen geschoten en de journalisten maakten dat ze wegkwamen.

Vervolgens liet Porosjenko zich naar het regeringsgebouw brengen. ''We kwamen tot 300 à meter van het gebouw. We konden niet verder met de auto, dus stapte ik uit en liep er naartoe. Daar moest ik constateren dat het regeringsgebouw gesloten was, de ingang afgegrendeld door 'groene mannetjes' en mannen in sportkleding die zichzelf 'verdedigers van de Krim' noemden, maar overduidelijk werden aangestuurd door Russische commando's.''

''Er werd opdracht gegeven om me tegen te houden toen ik probeerde bij de ingang te komen, desnoods met geweld. Ik besloot om niet door te zetten. Ik schoot een straat in, terug naar de auto waarmee ik gekomen was. Ik werd omringd. Eerst door tientallen, al snel door honderden mannen die me bedreigden. Een enkeling probeerde me te slaan.'' Er waren ook mensen bij die probeerden hem te beschermen. ''Ik geloof dat mijn leven toen echt in gevaar was en ik bedank alsnog de mensen die me beschermden, ook de politiemensen die hun plicht deden en mij beschermden.''

Porosjenko was vanmiddag niet lijfelijk aanwezig in de rechtbank in Kyiv, maar hij werd gehoord via een videoverbinding vanuit het presidentiële kantoor. Er was anderhalf uur uitgetrokken voor zijn getuigenis, maar de rechtbank besloot er na een uur een einde aan te maken toen advocaten van Janoekovitsj de president aanvielen om de dure vakantie op de Malediven die hij samen met zijn gezin maakte tijdens de afgelopen feestdagen.

Bron: Unian

Geen opmerkingen: